Waarom kunnen jullie niet iets online bedenken dat de lessen aanvult die jullie geven met de LEGO Challenge en RoboLEGO? Het hoofdkantoor van Young Engineers is hier al een tijd mee bezig en ik verwacht dat dit binnenkort zeker gaat komen maar ik zie het als een aanvulling. Zeker geen vervanging van de goedgevulde lessen met 10 tot 16 kinderen die druk in de weer zijn met de bouwmodellen. Die van hun tafel naar de grond heen en weer lopen om ermee te spelen, te verbeteren en om elkaar te inspireren om nog koelere bouwsels te bedenken.
De sfeer van een klas
De sfeer in een klas is niet te reproduceren op het scherm. Eerst de korte theoretische les waarbij er al ongeduldig gekeken wordt naar de LEGO dozen waar ze over enkele minuten mee aan de slag gaan. Het trotse stralen van iemand die zijn robot een roterende hand gegeven heeft waardoor de andere kinderen uitroepen: “Hoe heb je dat gedaan!?” is onbetaalbaar. Het hoogst haalbare is als je een groep zachtjes hoort neuriën en je het plezier van het bouwen bijna kan aanraken.
Ondanks het succes van educatieve web apps zoals Squla of Ambrasoft en andere online typecursussen denken we toch dat dit soort methoden niet alleen én voor alle vormen van leren geschikt is.
De essentie van bouwen
Bouwen is een combinatie van met je handen kunnen werken en slim nadenken. Onderdelen zoeken, in elkaar zetten, programmeren, verbeteren, creatief zijn, de euforie van het werkend krijgen van een goed werkend mechaniek.
Voorlopig gaan wij door met ouderwetse superleuke LEGO lessen!