Bricks Challenge

Ons meest populaire programma laat basisschoolkinderen (6 – 11 jaar) kennismaken met de basisprincipes van wiskunde, wetenschap en bouwkunde met behulp van gemotoriseerde LEGO.

Een wetenschappelijke theorie (zoals middelpunt vliedende kracht, hefboom effect, versnellingen…) wordt direct opgevolgd met het bouwen van een LEGO model waarop de studenten worden uitgenodigd om het model te verbeteren en hun creativiteit erop los te laten.

Hierdoor stimuleren we het oplossend denkvermogen, creatief denken en ondervinden ze veel voldoening uit de werkende constructies.

Het Bricks Challenge lesprogramma legt wetenschap en techniek uit met behulp van technisch LEGO® en andere uitdagende instrumenten. Iedere les bestaat uit een korte uitleg over een natuurkundig of technisch principe waarna de kinderen zelfstandig of in tweetallen aan het bouwen gaan met onze speciaal daarvoor ontwikkelde LEGO-kits. Daarna gaan de kinderen creatief en zelfontdekkend verder bouwen aan hun model waarbij ook alle ruimte is om te spelen.

De kinderen leren wiskundige en natuurkundige principes via intuïtief onderzoek, ze ontwikkelen probleem oplossend denken en verbeteren hun vaardigheden op verschillende gebieden.

Hoofdonderwerpen:

  • Fundamentele en complexe wiskundige bewerkingen: De integratie tussen het plannen en bouwen van het model omvat de berekening van energietransformaties, die de leer van wiskundige onderwerpen zoals optellen en aftrekken tot machtsverheffen mogelijk maakt.
  • Introductie van filosofen en theoretici: Archimedes, Newton, Da Vinci en nog veel meer.
  • Fysieke krachten en wetten: Middelpuntvliedende kracht, middelpuntzoekende kracht, de kracht van de traagheid, snelheidsenergie, plaatsenergie, wet van actie-reactie, hefkracht, lastverdeling, behoud van kracht, impulsmoment en meer.

 Programmadoelstellingen:

  • Verbreden van kennis van de fysieke wetten en verschillende natuurlijke fenomenen.
  • Ontwikkelen van het vermogen om technische processen te analyseren
  • Stimuleren van zelfstandig creatief-inventief denken.
  • Verbeteren van de ruimtelijke visie.
  • Ontwikkelen van een gevoel van zelfwerkzaamheid.
  • Ontwikkelen van interpersoonlijke communicatievaardigheden.
  • Ontwikkelen van motoriek en ruimtelijke visie van de leerlingen.
  • Ontwikkelen van de 21ste eeuw vaardigheden zoals kritisch-, creatief- en probleem oplossend denken.

 Schrijf je nu in voor een cursus bij jou in de buurt:

BewarenBewaren

BewarenBewaren

Willem van Veenschool werkboeken

Op de Willem van Veenschool in Katwijk is het iedere woensdagochtend tijd voor onze Bricks Challenge les. Een groep van 16 kinderen samengesteld uit groep 5,6 en 7 heeft een heuse sollicitatie gedaan om mee te mogen doen aan onze lessen! Ook wordt er na iedere les een verslag gemaakt door de kinderen van wat ze gebouwd én geleerd hebben. …

Lees meer

Bricks Challenge Fortgensschool

Nieuwe Lessenreeks Bricks Challenge Met veel plezier kondigen we aan dat we na twee jaar afwezigheid weer met een naschoolse lessenreeks Bricks Challenge gaan beginnen! Bij onze bricks challenge lessen maken we gebruik van speciaal ontwikkelde bouwdozen vol met Lego® Technic! Start: Dinsdag 22 September 2020 Geschikt voor Leeftijd: 6*– 12 jaar Wanneer: Dinsdag middag van 15.30- 16.45 uur.  Maak …

Lees meer